Preparing documents . . .

Swiss PRO
  • Vlada Republike Srbije
  • Švajcarska agencija za razvoj i saradnju (SDC)
  • UNOPS
  • Stalna konferencija gradova i opština (SKGO)

Vesti / Uspešne priče

Podrška obrazovanju Roma: Snaga leži u broju (i slovu)

  • Vladičin Han, 24. jun 2018.

Sjajnih očiju i puna entuzijazma, deca iz romskog naselja u Vladičinom Hanu su spremna da savladaju svaki izazov koji im se ukaže. Ona sa lakoćom rešavaju matematičke probleme, rade domaće zadatke unapred i uvek ostave vremena za malo crtanja ili slikanja.

Nažalost, ovo iskustvo je pre izuzetak nego pravilo kada su u pitanju romska deca u Srbiji. U stvarnosti, samo 64% ​​njih završi osnovno obrazovanje, a samo 22% pohađa srednju školu. To je velikim delom posledica diskriminacije sa kojom se ova populacija susreće u gotovo svim aspektima svog života.

„Romska deca, čak i kada idu u školu, se obično smatraju nezainteresovanim, nemotivisanim i manje sposobnim od njihovih vršnjaka, što se pokazuje kao štetno po kvalitet obrazovanja koje ova deca dobijaju“, konstatuje Dejan Jakupović iz Udruženja Roma intelektualaca (URI).

Vlasti su prepoznale ove probleme i usvojile propise u cilju njihovog rešavanja, od kojih je Strategija za socijalno uključivanje Roma i Romkinja u Republici Srbiji za period od 2016. do 2025. godine, usvojena u martu 2016. godine.

Romska nacionalna manjina bi zato trebalo da je prilično odmakla na putu ka dostizanju stepena obrazovanja nalik onima na nacionalnom nivou. U stvarnosti, nije se mnogo toga promenilo. Duboko ukorenjene, kulturološki uvrežene predstave o Romima koje postoje u Srbiji i dalje su neumoljiva prepreka promenama. Njih je teško otkloniti u situaciji siromaštva i nezaposlenosti – što su sve zajedničke muke nerazvijenih opština.

Vladičin Han, jedna od najnerazvijenijih opština u zemlji, je dom za oko 2.500 Roma, ili skoro 10% ukupnog stanovništva opštine. Ovde je niska stopa pismenosti među romskom manjinom dodatno pogoršana visokim procentom sezonskih i radnika migranata, čija deca nisu upisana u školu i nikada ne nauče srpski jezik, što otežava pristup bilo kakvim uslugama - posebno obrazovanju.

Uz finansijsku podršku Evropske unije i Vlade Švajcarske tokom poslednjih pet godina, kroz programe EU PROGRES i Evropski PROGRES, koji su prethodili programu Swiss PRO, URI je dobio skoro 36.000 evra za proširenje aktivnosti sa unapređenja pristupa obrazovanju na direktan rad sa roditeljima, kako bi shvatili važnost obrazovanja i pohađanja škole. Nedavno su angažovali par nastavnika koji romskoj deci u tom mestu drže dodatne časove, kako bi se njihovo obrazovanje malo olakšalo.

„Od kada smo počeli ovaj projekat, broj dece upisane u školu je povećan deset puta," kaže Jakupović. „Ovo je odličan primer koliko je važno investirati u lokalne organizacije - one razumeju okolnosti i delotvorno rade na njihovom prevazilaženju zajedno sa zajednicama.“

Rezultati govore za sebe - kroz statističke podatke, kroz bolje razumevanje važnosti obrazovanja među roditeljima i, što je najvažnije, kroz uzbuđenje dece koja pohađaju školu.

„U poslednjih nekoliko godina deca su počela da pišu preko praznika da me pitaju kada će nastava ponovo da počne,“ kaže nastavnica Tanja Cvetković.

„Romska populacija počinje da gleda na obrazovanje kao na investiciju, ne samo u pojedinačno dete i njegovu budućnost, već u budućnost cele zajednice. Tamo gde drugi vide brojčano povećanje, mi vidimo nadu u mnogo bolju budućnost za našu zajednicu,“ zaključuje Jakupović.

Program Swiss PRO se nadovezuje na razvojni zamah koji su ostvarili njegovi prethodnici i u naredne četiri godine nastaviće da pruža podršku ranjivim grupama i unapređenju njihovog položaja u lokalnim zajednicama.